Talarens roll under hybridevenemang

Ta reda på vad talarens roll under ett evenemang och hur väljer den som är mest lämplig.

Evenemangsvärlden har börjat röra sig mer och mer mot ett hybridformat (en mix av fysiska och digitala inslag), vilket gör det möjligt att integrera fördelarna med båda typerna av event på bästa möjliga sätt: 

1. Det underlättar insamlingen av uppgifter

2. Når en bredare publik

3. Har lägre kostnader 

Men vad är den största svårigheten med ett hybridevenemang? 70% av de yrkesverksamma inom evenemangsbranschen säger att den största utmaningen när man organiserar ett hybridevenemang är att se till att alla deltagare får samma upplevelse, både för de som befinner sig på plats och för de som deltar online. 

För att övervinna denna utmaning och engagera både deltager online och fysiskt är det viktigt att talaren, kan fånga och behålla deltagarnas uppmärksamhet. Men hur väljer du den perfekta talaren för ditt evenemang?

Känslor = engagemang = uppmärksamhet = förståelse

Detta är det flöde som ett välstrukturerat evenemang måste följa, och för att alla steg ska vara effektiva är det viktigt att historien och sättet att berätta den är väl genomtänkt och planerad. Låt oss titta på de olika rollerna som en talare kan spela och vilket värde de tillför ett företagsevenemang.

1. Programvärd

Huvudregel: Inledningsfasen av ett evenemang eller en konferens är ett viktigt ögonblick för att leda evenemanget i rätt riktning och engagera deltagarna från början. Vid hybridevenemang är välkomsttalet ännu viktigare för att fånga uppmärksamheten hos både de som är på plats och de som följer konferensen digitalt. En professionell talare har förmågan att ge samma upplevelse till alla som lyssnar, oavsett om de är på ett fysiskt evenemang eller på nätet.

2. Coachen

När talaren har passerat evenemangets inledande fas blir han eller hon en föreläsare och måste förmedla innehållet på ett engagerande sätt. Vare sig det handlar om en ny produkt eller tjänst eller helt enkelt om berättelsen om företagets mission är det viktigt att publiken är fascinerad och inte uttråkad. Ett effektivt sätt att hålla uppmärksamheten hög är att göra evenemanget interaktivt, och när det gäller hybridevenemang måste talaren kunna involvera deltagarna i debatten.

3. Moderatorn

För att hantera kommunikationen och bestämma takten i evenemanget måste deltagarna få stöd av en moderator. Han eller hon ansvarar för att bestämma i vilken ordning deltagarna ska tala och för att leda debatten. Även en icke-professionell talare har inga svårigheter att uppnå en god nivå av engagemang och interaktion med deltagarna, både fysiskt och online.

4. Motiverande talare

I vissa sammanhang behövs också en motiverande talare, särskilt vid teambuilding eller evenemang som riktar sig till företagets personal. I dessa fall kommer talaren att motivera publiken, inspirera till positiva visioner och stimulera till samarbete mellan deltagarna.

Underhållning

Närvaron av musikaliska föreställningar och shower bidrar till att fånga publikens uppmärksamhet och gör evenemanget mindre monotont. Återigen är timingen viktig - talaren bestämmer hur och när konferensen ska pausas för att ge deltagarna en stund av ren underhållning!

Hur du hittar rätt talare

Varje evenemang är annorlunda och det är viktigt att välja rätt talare för rätt event. Att hitta rätt person som kan berätta om företagets värderingar och presentera din produkt eller tjänst är lika viktigt som det är komplicerat. Om du inte vet var du ska börja kan du anlita professionella talare och söka på webbplatser som SpeakerMatch, som erbjuder en rad olika alternativ för alla typer av evenemang och budgetar.

Ett lyckat företagsevenemang börjar alltid med organisationen, och på Kampaay hittar du oändliga möjligheter och en live-chatt som stöder dig när som helst, och i varje skede av planeringen.

Om författaren

Taggade ämnen
No items found.

En plattform, två lösningar: Välj den som passar dig bäst!

Vill du organisera ett företagsevent?

Vare sig det är catering till kontoret eller teambuilding för medarbetarna, har vi det du behöver!

Upptäck hur enkelt det är att organisera ditt evenemang med Kampaay.

Vill du optimera budget, resurser och tid vid hanteringen av dina företagsevenemang?

Skräddarsy dina evenemang och gör dem till strategiska tillgångar som sprider företagskultur och minskar administrativa uppgifter, samtidigt som du optimerar tid och budget.

+300 hjälpta företag, med målet att förändra världen av företagsevent

Upptäck mer
BETRODDA AV NÅGRA AV VÄRLDENS BÄSTA FÖRETAG
"Den första Event-as-a-Service-plattformen för företag"
"Kampaay gör det möjligt för företag att förnya sin eventstrategi"
"Kampaay förnyar evenemangsbranschen och samlar in 1,5 miljoner euro"
"Det har aldrig varit lättare att organisera ett företagsevenemang! En flexibel och intuitiv lösning för företag"
"Evenemang efter krisen: 580 000 euro till startupen som via en plattform erbjuder event-as-a-service"
"Företaget heter Kampaay och erbjuder en komplett skräddarsydd tjänst för evenemang med ett klick"
"Kampaay, startupen som ändrar sättet att organisera evenemang, har utsetts till ett av de 100 bästa startupföretagen 2021"
"Den första Event-as-a-Service-plattformen för företag"
"Organisera alla typer av event på bara några få klick med Kampaay"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev