Hur du organiserar ett lyckat öppet hus på företaget
Begreppet "öppet hus" är främst förknippat med skolor, men sedan några år tillbaka används det även inom företagssektorn.
.png)
Företagets öppna hus är ett mycket bra tillfälle för marknadsföring: Läs våra tips om organiserar dagen på bästa sätt!
Välj datum efter syfte
Det finns många företag som väljer att välkomna kunder och potentiella kunder till sina lokaler för att presentera sina produkter och tjänster och stärka eller skapa nya relationer. Ett företags öppna hus kan anordnas i olika syften: Presentation av ett nytt projekt, som en rekryteringsdag eller den så kallade familjedagen, där anställdas familjer samlas på kontoret för att lära känna varandra och få veta mer om sina närståendes arbetsmiljö.
Det är viktigt att välja rätt datum och se till att det passar företagets behov. Vi rekommenderar att du avstår från att anordna ett öppet hus under särskilt hektiska tider på året, t.ex. veckorna före jul eller före sommarledigheten.
Planera lokalen och aktiviteter
Om kontoret sammanfaller med platsen för evenemanget är det viktigt att möblera och dekorera företagets lokaler så att de är välkomnande och samtidigt gör det möjligt för gästerna att besöka arbetsmiljön. Alla kontor är inte utformade för att rymma ett stort antal personer, så rummens kapacitet och planeringen av utrymmet måste beaktas innan du bjuder in dina gäster.
Beroende på vilken tid på dagen och vilka aktiviteter som planeras kan du välja den catering som passar bäst för ditt evenemang. Oavsett om det handlar om en kaffepaus, lunch eller en plockmat-buffé är möjligheterna oändliga, men det är viktigt att försöka förutse hur dagen kommer att utvecklas, och förlita sig på proffs när det kommer till vissa tjänster.
För de flesta gäster är öppet hus-dagen första gången de besöker företaget, så ge dem en karta med en beskrivning av de olika aktiviteterna som planeras under dagen, uppdelade efter tid och plats. Det hjälper dina gäster att hitta rätt och gör det lättare för dig att genomföra evenemanget. Att noga planera tjänster och aktiviteter är mycket viktigt vid den här typen av evenemang: Den dag då företaget öppnar sina dörrar för allmänheten måste allt vara perfekt. Om du inte vet vem du ska vända dig till kan du besöka vår webbplats, och med några få klick välja den catering som bäst passar dina behov!
Kommunicera företagets värderingar
Det största syftet med företagets öppet hus-dag är interaktion, så välj rätt personal för att stödja dig under dagen: Beroende på lokalens storlek och vilken typ av aktiviteter som planeras kan du behöva parkeringsvakter, garderobspersonal och servitörer.
Ge var och en av dina teammedlemmar en roll för att hjälpa dig under dagen. De bör vara beredda att prata med kunderna om dina produkter och tjänster eller svara på eventuella frågor.
65 % av människor lär sig främst genom bilder, vilket betyder att du bör använda dig av visuellt innehåll för mer engagerande och lättare fånga alla gästers uppmärksamhet, och samtidigt stimulera till samtal. För att berätta om ditt företags värderingar kan du därför hjälpa dig själv med en kort presentation: Visa en video eller enkla infografiska bilder i ett av kontorsrummen och försök att involvera alla närvarande.
Om ditt företag har rum som är avsedda för produktion eller bearbetning av produkter kan du ordna en rundtur, och om det krävs särskild skyddsutrustning för att komma in på området, glöm inte att ge varje deltagare ett kit med utrustningen och en förklaring om hur den ska användas.
Planera dagen genom att variera aktiviteterna med pauser, och under planeringsfasen bör du skapa ett ordentligt schema för att se till att det inte finns mycket ledig tid, samt för att säkerhetsställa att allt går smidigt. Glöm inte att ge bort prylar som pennor, nyckelringar eller USB-minnen, som är användbara i vardagen och som fortsätter att marknadsföra företaget.
Uppföljning
Uppföljningsfasen är mycket viktig, även vid event som detta. Se till att alla deltagare lämnar en e-postadress så att du kan tacka dem för att de deltog i evenemanget och hålla dem uppdaterade om kampanjer, nya produkter/tjänster och framtida evenemang som ditt företag anordnar. Glöm inte heller kraften i sociala medier! Kom ihåg att ta bilder och producera material under evenemanget som du kan dela med dig av på företagets sociala kanaler. På så sätt kan du dela med dig av resultaten av öppet hus-dagen till dem som inte kunde delta och nå nya målgrupper.
Vare sig det är ett litet nystartat företag eller ett multinationellt företag är ett öppet hus alltid ett utmärkt verktyg för att främja företaget, om det organiseras på rätt sätt. Vi på Kampaay är här för att hjälpa dig: Besök plattformen och ordna ditt framgångsrika öppet hus med bara några få klick.