Hur du marknadsför ditt evenemang i sociala medier
Ta reda på hur du implementerar en solid strategi för marknadsföring i sociala medier.

Forskning som publicerades 2021 av Event Manager Blog visar att 89 % av marknadsföringsansvariga inom evenemangsbranschen använder sociala medier för att marknadsföra ett evenemang, 49,9 % använder dem också under evenemanget för att engagera deltagarna och 37,7 % använder dem för att följa upp och samla in feedback.
På ett eller annat sätt har sociala medier blivit en del av kommunikationsstrategin för evenemang, och om de används på rätt sätt ger de fantastiska resultat. Låt oss ta en titt på hur du kan skapa en stark marknadsföringsstrategi för evenemang och utnyttja sociala nätverk för att marknadsföra ditt evenemang på bästa sätt.
Före evenemanget
Kampanjfasen börjar flera veckor, om inte månader, före evenemanget. Om den hanteras på rätt sätt kan den vara mycket effektiv för att öka deltagarantalet. Varje evenemang är annorlunda, så kommunikationen kommer att ändras beroende på vilket resultat du vill uppnå, men låt oss gå igenom det steg för steg.
1. Analysera dina konkurrenter
När du har fastställt målet med evenemanget kan du börja med att undersöka vilken typ av kommunikation som används för andra evenemang som liknar det du ska anordna, så att du kan jämföra hur mycket interaktion som sker på sociala nätverk.
2. Identifiera målgruppen
Identifiera din målgrupp och välj därefter vilka kanaler som ska användas, eftersom alla potentiella deltagare inte kan nås på samma sätt. I det här skedet är det viktigt att förstå vilka sociala medier som är rätt att använda för just din målgrupp.
3. Välj rätt sociala medier
Om ditt evenemang riktar sig till en bred publik och du inte har några begränsningar för antalet gäster, t.ex. ett webbinarium, en konferens eller ett företags öppna hus, kan Facebook hjälpa dig! Skapa ett evenemang genom att välja rätt bilder och en catchy titel, ange nödvändig information och välj rätt kategori för evenemanget du arrangerar. Glöm inte att koppla evenemanget till din företagssida och övervaka interaktionen som sker på evenemangssidan.
Instagram kan vara mycket användbart för interna företagsevenemang, t.ex. teambuilding, där du kan dela anekdoter och resultat av evenemanget på din företagssida.
När det gäller företagsevenemang är Linkedin det mest populära sociala nätverket för företag. Oavsett om evenemanget är en personlig eller digital version är det viktigt att marknadsföra det på Linkedin. Uppgifter visar att en bra marknadsföringsstrategi ökar deltagarantalet med cirka 51 %, särskilt för digitala evenemang.
4. Skapa en landningssida
När användarna klickar på länken till evenemanget i sociala medier är det klokt att ta dem till en landningssida som är särskilt utformad för evenemanget. Skapa en landningssida med en iögonfallande bild och all information som de behöver för att delta i evenemanget. För att göra det mer engagerande kan du inkludera en teaser-video om evenemangets tema, eftersom en kort video med nödvändig information har visat sig uppmuntra användare att registrera sig och öka konverteringen till deltagande.
5. Skapa en annons evenemanget
Om du har budget, marknadsför evenemanget med en annons i sociala medier. På så sätt kan du nå målgruppen för ditt evenemang och utöka din publik. Kampanjer i sociala medier har också en viktig övervaknings- och rapporteringsfunktion där du kan spåra antalet klick och konvertering.
Under evenemanget
Att skapa innehåll under evenemanget, oavsett om det är digitalt eller ansikte mot ansikte, är mycket viktigt för att kunna berätta historien om evenemanget och sedan dela med sig av resultatet.
Om du inte har skapat en hashtag ännu är det dags att göra det och dela den med deltagarna så att de kan använda den för att kommentera under evenemanget eller dagarna efter. Det gör det också lättare att samla ihop allt innehåll som deltagarna har producerat och dela det på din företagssida.
Efter evenemanget
När evenemanget är avslutat kan du använda sociala medier för att tacka deltagarna och dela med dig av resultatet. Glöm inte att övervaka sociala kanaler för att samla in intryck från deltagarna och svara på kommentarer och meddelanden.
De sociala medierna utvecklas ständigt, men om du följer våra tips kan du marknadsföra ditt företagsevenemang på ett enkelt och effektivt sätt!