Esplora
Podcast
Blog
No items found.

Företagsjubileum: Hur du arrangerar det perfekta jubileet

Företagsjubileum: Hur du arrangerar det perfekta jubileet

Få reda på hur du bäst firar ett företagsjubileum!

Företagets årsjubileum är en viktig milstolpe att fira. Det är ett ögonblick att dela med medarbetare och partners, och kan även bli ett värdefullt marknadsförings- och kommunikationsverktyg.

Varför fira?

Firmans jubileumsfirande är inte bara en perfekt tidpunkt att hylla anställda och samarbetspartners för deras prestationer, utan också ett utmärkt tillfälle att framhäva företagets styrkor och berätta om dess utveckling, särskilt för de företag med en lång historia. Samma sak gäller även för nystartade företag! Att fira ett ungt företags första jubileumsfest är en chans att visa stolthet och hur långt man har kommit, oavsett om det sker med ett inlägg på sociala medier eller med ett stort evenemang.

Evenemanget

För ett lyckat evenemang krävs noggrann planering och organisering. Givetvis vill vi att gästerna ska uppleva ett evenemang de sent kommer att glömma, så låt oss ta en närmare titt på några av de viktigaste punkterna för ett lyckat jubileumsfirande. 

Koncept

En företagsfest kan omfatta en rad olika aspekter, från operativ marknadsföring till lansering av en ny produkt och eventuellt en ny varumärkesidentitet. Många företag väljer att förnya sin logotyp och visuella identitet vid viktiga årsdagar för att uppdatera varumärkesbilden och kommunicera företagets värderingar till en marknad som alltid är under utveckling och förändring.

För att få ut så mycket som möjligt av jubileumsdagen måste det ses som ett riktigt marknadsföringsevenemang, men med ett mervärde. Evenemanget ska vara en presentation av varumärket, en härlig stund där strålkastarljuset riktas mot företaget och de resurser som arbetar där, för att uppmärksamma vad de åstadkommit. 

Innan du organiserar den ultimata festen bör du fundera på vad du vill förmedla, och beroende på vad du vill uppnå, välja mellan ett klassiskt evenemang, en informell after work eller en teambuilding-aktivitet som riktar sig till de anställda på företaget.

Lokal

Om era lokaler tillåter, kan du utnyttja firandet för att ordna ett öppet hus för ditt företag! Att bjuda in gästerna att fira i företagets lokaler är det bästa sättet att visa vad företaget gör och stärka varumärket.

Om ni istället väljer att arrangera eventet på en annan plats som att hyra festlokal, är det viktigt att anpassa lokalen så att den redan vid första anblick förmedlar varumärkets identitet och image. 

Mat

När det kommer till mat för ditt företagsevenemang, är det en bra idé att överväga catering. Att anlita cateringtjänster kan göra firandet smidigare och se till att dina gäster får högkvalitativ mat och service. Du kan anpassa menyn efter dina gästers preferenser och välja olika maträtter som passar tillfället. 

Catering ger dig friheten att fokusera på evenemanget och varumärkespresentationen medan du vet att maten är i säkra händer.

Underhållning

Glöm inte att dedikera tid för underhållning mellan de olika talarna i schemat - det är fortfarande en fest! Oavsett om det är en DJ eller livemusik, är det viktigt att ge dina gäster en stund av mingel och underhållning.

Gästlistan

Det kan vara svårt att skriva en gästlista. Hur lyckat ett evenemang är beror i själva verket i hög grad på den atmosfär som skapas och därmed på de människor som deltar i evenemanget. I jobbsammanhang skapar evenemang, särskilt högtidliga event som till exempel företagsjubileum, möjligheter till interaktion och samarbete.

Om ett evenemang uppmuntrar till nätverkande och möjliggör nya, intressanta och värdefulla relationer kommer det att bli positivt ihågkommet av de medverkande. Bjud in kollegor, samarbetspartners men även konkurrenter, media och andra som är yrkesverksamma inom din bransch för ge alla en chans att träffas och knyta nya kontakter. E-postmarknadsföring är här ett ypperligt alternativ där man dels kan se och återanvända gästlistan men även samla in data om hur själva eventet gick. 

Marknadsföring

När det gäller kommunikation och marknadsföring är företagets jubileum ett perfekt tillfälle att lansera ert varumärke på nytt. Det finns många företag som bestämmer sig för att investera, särskilt vid viktiga jubileer, i speciellt framtagen merchandise eller som utnyttjar tillfället för att lansera en ny produkt på marknaden.

Det finns också de som bestämmer sig för att lägga till en detalj i logotypen för att fira händelsen, vilket till exempel Rolling Stones gjorde för tidningens 50-årsjubileum, eller likt Disney vid deras 20-årsjubileum.

På den digitala sidan är det viktigt att fira evenemanget med relevant innehåll på sociala nätverk. Det är en chans att berätta om företaget och de som arbetar där, kom bara ihåg att vara försiktig så att det inte blir för självcentrerat. För att skapa empati hos användarna bör du låta bilderna tala för sig och berätta om varumärkets utveckling med hjälp av ögonblicksbilder, eller skapa mervärde genom att intervjua och berätta om de personer som har hjälpt till att bygga upp företagets historia.

Efter evenemanget

Efter evenemanget är det såklart viktigt att reflektera över hur det hela egentligen gick, dels för att se statistik över det gångna evenemanget, men även för att ta lärdom till nästa evenemang.

Du kan mäta evenemangets framgång genom att analysera graden av engagemang från dina gäster på sociala medier samt samla in feedback. Det kan verkligen vara ovärderligt att ta vara på förslag och idéer som dina gäster hade.

Genom att noggrant samla in data från ditt evenemang kommer det hjälpa dig att skapa ännu mer framgångsrika event och jubileum i framtiden. 

Nu när vi har diskuterat vikten av att fira ert företagsjubileum återstår bara en sak: Att planera det. Med Kampaay tar det bara några få klick att arrangera ett minnesvärt evenemang. Det är nämligen så att vi har lösningen för dig. Med hjälp av Kampaays unika plattform kan du smidigt och enkelt hantera och organisera dina evenemang. Kontakta oss med en gång för att styra upp ett minnesvärt företagsevenemang. 

Continua a leggere

No items found.