Företagsjubileum: Hur du arrangerar det perfekta jubileet
Få reda på hur du bäst firar ett företagsjubileum!

Företagets årsjubileum är en viktig milstolpe att fira. Det är ett ögonblick att dela med medarbetare och partners, och kan även bli ett värdefullt marknadsförings- och kommunikationsverktyg.
Varför fira?
Firmans jubileumsfest är inte bara en perfekt tidpunkt att hylla anställda och samarbetspartners för deras prestationer, utan också ett utmärkt tillfälle att framhäva företagets styrkor och berätta om dess utveckling, särskilt för de företag med en lång historia. Samma sak gäller även för nystartade företag! Att fira ett ungt företags första årsdag är en chans att visa stolthet och hur långt man har kommit, oavsett om det sker med ett inlägg på sociala medier eller med ett stort evenemang.
Firandet kan omfatta en rad olika aspekter, från operativ marknadsföring till lansering av en ny produkt och eventuellt en ny varumärkesidentitet. Många företag väljer att förnya sin logotyp och visuella identitet vid viktiga årsdagar för att uppdatera varumärkesbilden och kommunicera företagets värderingar till en marknad som alltid är under utveckling och förändras.
För att få ut så mycket som möjligt av jubileumsdagen måste det ses som ett riktigt marknadsföringsevenemang, men med ett mervärde. Evenemanget ska vara en presentation av varumärket, en härlig stund där strålkastarljuset riktas mot företaget och de resurser som arbetar där, för att uppmärksamma vad de åstadkommit.
Evenemanget
Innan du organiserar den ultimata festen bör du fundera på vad du vill förmedla och, beroende på vad du vill uppnå, välja mellan ett klassiskt evenemang, en informell afterwork eller en teambuilding-aktivitet som riktar sig till de anställda på företaget.
Om era lokaler tillåter, kan du utnyttja firandet för att ordna ett öppet hus för ditt företag! Att bjuda in gästerna att fira i företagets lokaler är det bästa sättet att visa vad företaget gör och stärka varumärket.
Om ni istället väljer att arrangera eventet på en annan plats är det viktigt att anpassa lokalerna så att de redan vid första anblick förmedlar varumärkets identitet och image. Glöm inte att dedikera tid för underhållning mellan de olika talarna i schemat - det är fortfarande en fest! Oavsett om det är en DJ eller en livemusik, är det viktigt att ge dina gäster en stund av minglande och underhållning.
Gästlistan
Det kan vara svårt att skriva en gästlista. Hur lyckat ett evenemang är beror i själva verket i hög grad på den atmosfär som skapas och därmed på de människor som deltar i evenemanget. I jobbsammanhang skapar evenemang, särskilt högtidliga event som till exempel företagsjubileer, möjligheter till interaktion och samarbete.
Om ett evenemang uppmuntrar till nätverkande och möjliggöra nya, intressanta och värdefulla relationer kommer det att bli positivt ihågkommet av de medverkande. Bjud in kollegor, samarbetspartners men även konkurrenter, media och andra som är yrkesverksamma inom din bransch för ge alla en chans att träffas och knyta nya kontakter.
Marknadsföring
När det gäller kommunikation och marknadsföring är företagets jubileum ett perfekt tillfälle att lansera ert varumärke på nytt. Det finns många företag som bestämmer sig för att investera, särskilt vid viktiga jubileer, i speciellt framtagen merchandise eller som utnyttjar tillfället för att lansera en ny produkt på marknaden.
Det finns också de som bestämmer sig för att lägga till en detalj i logotypen för att fira händelsen, vilket till exempel Rolling Stones gjorde för tidningens 50-årsjubileum, eller likt Disney vid deras 20-årsjubileum.
På den digitala sidan är det viktigt att fira evenemanget med relevant innehåll på sociala nätverk. Det är en chans att berätta om företaget och de som arbetar där, kom bara ihåg att vara försiktig så att det inte blir för självcentrerat. För att skapa empati hos användarna bör du låta bilderna tala för sig och berätta om varumärkets utveckling med hjälp av ögonblicksbilder, eller skapa mervärde genom att intervjua och berätta om de personer som har hjälpt till att bygga upp företagets historia.
Nu när vi har diskuterat vikten av att fira ert företagsjubileum återstår bara en sak: Att planera det. Med Kampaay tar det bara några få klick att arrangera ett minnesvärt evenemang!