2022: Hur ser framtiden ut för företagsevenemang?

Hur man hanterar den stora förändringen i arbetssituationer relaterade till företagsevenemang.

Arbetslivet har förändrats totalt under de senaste två åren. 2020 utlöste en obligatorisk och snabb digitalisering av tjänster, vilket har medfört nya professionella och personliga krav. Företagsevent och konferenser är inga undantag. För att kunna genomföras, speciellt under de allra svåraste perioderna, har de tvingats gå från fysisk till digital form.

Allt fler människor prioriterar att hitta en balans mellan arbete och privatliv, vilket kan betyda flexibla arbetstider eller att jobba från olika platser. Men behovet av mänsklig kontakt kvarstår. Tack vare att arbetslivet och marknaden har utvecklats, finns en möjlighet att kombinera dessa två aspekter. En kombination som har visat sig både positiv och framgångsrik för företag. Idag nu finns det faktiskt tre olika sätt att arrangera ett affärsmöte: fysiskt, online eller genom ett hybridevent. Frågan är: hur väljer man rätt modell för ett lyckat företagsevenemang?

Innan du börjar fundera på detaljerna för det möte som du ska arrangera, är det viktigt att du förstår hur det kommer att gå till.

Här är våra tips för att göra det bästa valet beroende på vilket typ av företagsevent det handlar om.

Interna events

När det gäller teambuilding-event kan det vara fördelaktigt att skicka ut en enkät till de anställda för att låta dem framföra sina önskemål. Med de nya möjligheterna som smart working har medfört, kan fysiska möten ibland vara en olägenhet för vissa medarbetare på grund av avståndet till den plats som valts för mötet.

Oavsett om det handlar om fysiska eller digitala evenemang, finns det många sätt att göra företagsevenemang så levande och engagerande som möjligt.

Föreställ dig en enkel after work, ett av de viktigaste mötena för att bryta den dagliga formaliteten och låta människor lära känna varandra bättre utanför arbetet. Förutom det klassiska evenemanget på plats, kan det också arrangeras virtuellt med eventkit som skickas ut till varje persons hemadress för att bidra till känslan av socialt umgänge. Ett så kallat hybrideventet kan rädda dig om plötsliga coronarestriktioner innebär nya bestämmelser för företaget och ditt event. Allt du behöver göra är att arrangera aktiviteten på plats, och sätta upp skärmar så att de som jobbar på distans fortfarande kan delta via video.

Om du däremot vill ha en mer kreativ lösning finns det även här en mängd olika alternativ.

Ett escape room är till exempel en typ av aktivitet som gör det möjligt för alla att ha roligt och bli som barn på nytt. Det är just vid den här typen av tillfällen som sammanhållningen mellan kollegor stärks på ett spontant sätt, och där de mest oväntade sidorna av personers personligheter avslöjas.

Och även i detta fall, kan det eventuella problemet med fysisk närvaro lätt övervinnas. Det är faktiskt möjligt att anordna eventet helt digitalt, tack vare utvecklingen av nya plattformar som gör det möjligt att utföra denna aktivitet hemifrån, genom att skapa virtuella rum som simulerar just denna typ av upplevelse.

Kort sagt, möjligheterna är många och varierande. Upptäck alla olika typer av aktiviteter som kan genomföras för att stärka företagets sammanhållning.

Evenemang med kunder

Möten med potentiella kunder har också ändrat form.

Den digitala utvecklingen har utan tvekan gjort det lättare att få ihop allas kalendrar och att planera möten. Och även här har vi sett att de olika alternativen för hur mötet kan se ut blivit fler, utan att något av dem utesluter något annat.

En viktig del av strategin vid nya kundmöten är att ta reda på vilken typ av person den potentiella kunden är, att förstå deras intressen och se om det finns gemensamma erfarenheter som kan delas.. Kort sagt, innan du är den professionella personen som vill avsluta en affär, kan nyckeln till framgång vara att visa dig som en riktig, mer mänsklig person. Men hur kan denna typ av möte se ut?

En avslappnad affärslunch är alltid en bra lösning. Tack vare den digitala utvecklingen kan den organiseras via ett videosamtal, vilket också sparar mycket tid. Föreställ dig att din kund är en vinälskare, en riktig entusiast som också äger en egen vinkällare. En bra lösning skulle vara att föreslå en provsmakning där man pratar om allt som har med vinvärlden att göra, och efter ett gott glas gå över till den affärsmässiga diskussionen.

Och det är här som digitaliseringen kommer till undsättning: om dina kunder befinner sig långt ifrån dig kan du fortfarande erbjuda dem ett glas av deras favoritvin tillsammans med ett urval av delikatesser, genom att skicka ett personligt kit till deras hemadress.

Även här är möjligheterna många. Via den här länken hittar du andra lösningar som syftar till att skapa det förtroende som krävs för att du ska kunna nå ditt och företagets mål.

Sista tankar

Oavsett vilket tillvägagångssätt du väljer är det viktigaste att du sätter människorna i din organisation i centrum och förstå det mest effektiva sättet att tillgodose deras behov.

Även om online- och hybridevents är det nya normala, är fysisk närvaro fortfarande en viktig del av företagsevenemang. Och oavsett vilket evenemang du behöver arrangera, kom ihåg att vi på Kampaay alltid är redo att hjälpa dig.

Skål!

Om författaren

Taggade ämnen
No items found.

En plattform, två lösningar: Välj den som passar dig bäst!

Vill du organisera ett företagsevent?

Vare sig det är catering till kontoret eller teambuilding för medarbetarna, har vi det du behöver!

Upptäck hur enkelt det är att organisera ditt evenemang med Kampaay.

Vill du optimera budget, resurser och tid vid hanteringen av dina företagsevenemang?

Skräddarsy dina evenemang och gör dem till strategiska tillgångar som sprider företagskultur och minskar administrativa uppgifter, samtidigt som du optimerar tid och budget.

+300 hjälpta företag, med målet att förändra världen av företagsevent

Upptäck mer
BETRODDA AV NÅGRA AV VÄRLDENS BÄSTA FÖRETAG
"Den första Event-as-a-Service-plattformen för företag"
"Kampaay gör det möjligt för företag att förnya sin eventstrategi"
"Kampaay förnyar evenemangsbranschen och samlar in 1,5 miljoner euro"
"Det har aldrig varit lättare att organisera ett företagsevenemang! En flexibel och intuitiv lösning för företag"
"Evenemang efter krisen: 580 000 euro till startupen som via en plattform erbjuder event-as-a-service"
"Företaget heter Kampaay och erbjuder en komplett skräddarsydd tjänst för evenemang med ett klick"
"Kampaay, startupen som ändrar sättet att organisera evenemang, har utsetts till ett av de 100 bästa startupföretagen 2021"
"Den första Event-as-a-Service-plattformen för företag"
"Organisera alla typer av event på bara några få klick med Kampaay"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev