Esplora
Podcast
Blog
No items found.

Organisera evenemang och nå dina affärsmål

Organisera evenemang och nå dina affärsmål

Ta reda på vad Event Marketing är och hur du kan använda det för att uppnå dina affärsmål!

Vare sig det handlar om ett nystartat, ett litet eller ett multinationellt företag har företagsevenemang blivit en del av mångas marknadsföringsstrategi och trenden växer snabbt. Nio av tio VD:ar anser faktiskt att företagsevenemang, tillsammans med en bra digital marknadsföringsstrategi, bidrar till att uppnå mål och generera försäljning.

Men låt oss börja med grunderna, vad är Event Marketing och hur används det?

Marknadsföring genom evenemang

Vi talar ofta om att stärka ett företag eller varumärke genom att organisera evenemang och upplevelser av olika slag.

Under de senaste åren har hälften av marknadsföringsbudgeten gått till digitala tjänster, men de som arbetar med marknadsföring vet att ett välorganiserat evenemang kan vara avgörande för att uppnå företagets mål.

En upplevelse är numera mycket mer värd än en annons eller ett inlägg på sociala medier, vilket är anledningen till att många varumärken och företag fokuserar på vad som kallas Experience Marketing.

Experience Marketing

När vi talar om Event Marketing talar vi även om Experience Marketing, dvs. marknadsföring av vissa produkter eller tjänster genom en upplevelse. Tack vare dem är användaren direkt involverad och företaget skapar en verklig relation som bygger på känslomässigt engagemang.

Den inverkan som Experience Marketing har på konsumenten är uppenbarligen mycket mer större jämfört med den mer klassiska reklamen. En vanlig banner kan inte skapa samma relation mellan varumärke och konsument, vilket ökar engagemanget och varumärkeslojaliteten. Men vilken typ erfarenheter talar vi om?

Gör varumärket levande

Vi talar om olika typer av aktiviteter, som varierar beroende på vilket syfte man vill uppnå och vilket varumärke eller företag man vill ha.

Variationerna av eventmarknadsföring är oändliga, men bland de populäraste upplevelserna för varumärken och företag finns mässor och konferenser, där konsumenten får möjlighet att testa produkten och lära sig mer om varumärket. Utspridda evenemang är också ett bra alternativ för att ge användaren olika upplevelser på olika platser i landet.

Den senaste trenden är upplevelseresor där influencers, branschexperter och potentiella kunder får följa med företaget för att upptäcka varumärket och produkten genom en dynamisk och engagerande upplevelse där de berättar om den för sin publik.

Men: Vi får inte glömma de mer klassiska evenemangen som teambuilding, afterworks och företagsevenemang som, om de är välorganiserade, inte bara främjar varumärket utan också skapar möjligheter till nätverkande och socialt engagemang.

Fördelarna med Experience Marketing

Experience Marketing gör att konsumenten efter att ha deltagit i aktiviteten känner sig närmare varumärket och dess filosofi. De kommer då vara mer benägna att prata om det med vänner och kollegor och att marknadsföra företaget. En undersökning visar att 91 procent av konsumenterna är mer benägna att köpa en produkt efter att ha haft en upplevelse eller deltagit i ett evenemang som företaget anordnat.

Att göra varumärket mänskligt och skapa en varaktig och värdefull relation mellan företaget och kunden är aktiviteter som syftar till att sätta konsumenten i centrum och erbjuda hen något som är användbart, underhållande eller spännande. 

Det är inte lätt att organisera ett evenemang som på rätt sätt förmedlar ett varumärkes eller företags egenskaper och story. Vet du inte vart du ska börja? Prova Kampaay - besök plattformen och låt dig inspireras av de oändliga valmöjligheterna!

Continua a leggere

No items found.