Hur man organiserar ett effektivt och ändamålsenligt webbinarium

Få reda på hur du gör det så intressant som möjligt för din målgrupp och passande för dina mål.

Det så kallade nya normala är här, vilket har medfört flera nya uttryck i vårt vardagliga vokabulär. Utöver uttryck som “smart working” och “videosamtal” finns det även ett annat ord på allas läppar: webbinarium.

Digitala evenemang gör det möjligt att när som helst hålla en presentation eller ett seminarium för uppkopplade personer, oavsett var i världen de befinner sig.

På en professionell nivå kan webbinariet vara ett mycket användbart verktyg: den direkta kontakten mellan intressenter och intresserade gäster kan vara till stor hjälp för att lära känna kundernas behov och förstå hur man ska uppfylla deras önskemål. Här uppstår en enkel fråga: hur planerar man ett digitalt evenemang som skapar engagemang och står ut bland alla de olika alternativ som finns på nätet?

Här är några tips:

1) Ämnet: Hörnstenen i ett bra webbinarium

Det första du behöver göra är att fundera på vad det är du vill förmedla. Välj ett ämne och studera de tematiska områden som är relaterade till det; detta gör att du kan fördjupa dig i ämnet utan att det blir tråkigt eller ointressant. 

Förbered en lista som ger dig en översikt av de punkter du anser är viktigast och öva på att läsa upp ditt tal några gånger, så att du kan beräkna tiden för din föreläsning. Detta är viktigt för att du ska kunna engagera din publik och känna dig mer självsäker under presentationen.

2) Inbjudan: Visitkortet för att väcka uppmärksamhet

Det andra och mycket viktiga steget är att informera om evenemanget! 

Det kan verka cliché, men en bra e-postlista, en målinriktad kampanj i sociala medier och en korrekt uppfattning om din målgrupp är utgångspunkten för att kunna skapa innehåll som intresserar och engagerar din publik.

Med hjälp av maillistor kan du skapa personliga grupper anpassade efter syftet med ditt ämne. Ett tips är att organisera din kontaktlista i mindre grupper, där du har specifika makrogrupper som i sin tur har väldefinierade listor inom dem. Till exempel, i “kundmappen” kan du dela in dina kontakter i undergrupper: kunder med hög, medelhög och låg budget, inhemska och utländska osv. Detta gör det möjligt för dig att enkelt välja rätt målgrupp för din kampanj och spara tid.

När det gäller den sociala kampanjen bör du först välja lämpliga plattformar för dina mål. Om ditt evenemang till exempel handlar om ett mycket B2B-relaterat ämne är LinkedIn mer passande än Instagram. Glöm inte att välja rätt nyckeltal och mätvärden att övervaka. När det gäller ett webbinarium är det till exempel viktigare att se hur många som klickat för att registrera sig än antalet gilla-markeringar, då dessa inte garanterar deltagande i evenemanget.

Slutligen bör du använda ett bra verktyg för “social listening”, där du kan identifiera styrkor och svagheter i din sociala strategi samt få värdefull information om hur effektivt din målgrupps engagemang är.


3) Innehållet: Hur förmedlar jag det?

Låtsas inte vara något du inte är. Att vara spontan och naturlig samtidigt som du håller en professionell ton, är den mest effektiva metoden för att skapa sammanhållning och diskussion kring din föreläsning. Att inte vara en perfekt talare som har alla svar är det bästa sättet att nå fram till din publik!


4) Interaktivitet: Låt din publik vara huvudpersonen

Detta är viktigt för att behålla deras uppmärksamhet och för att göra webbinariet minnesvärt. Du kan involvera din publik genom att ställa direkta frågor eller skapa korta undersökningar med hjälp av verktyg som ClickMeeting. Du kan också planera lekar för att uppmuntra deltagandet och öka engagemang mellan de medverkande.

Generellt sett skapar du bäst interaktion genom att få din publik att känna sig delaktig i diskussionen, och komma ihåg att den digitala miljön eliminerar det obehagliga i att tala inför många ögon.


5) Bonustips: Gör ditt webbseminarium unikt med ett Kampaay-kit

Slutligen kommer vi till det initiativ som gör att du sticker ut från dina konkurrenter

Föreställ dig att du blir inbjuden till ett webbinarium och får en låda med hantverksöl från ett av de bästa svenska bryggerierna, eller en flaska vin tillsammans med ett urval av plock hemskickat till dig. Låter det svårt att arrangera? Med Kampaays exklusiva tjänst har du möjlighet att planera ett eventkit till din publik med bara några få klick.

En personlig touch för att sätta pricken över i:et på ditt webbinarium!


Om författaren

Taggade ämnen
No items found.

En plattform, två lösningar: Välj den som passar dig bäst!

Vill du organisera ett företagsevent?

Vare sig det är catering till kontoret eller teambuilding för medarbetarna, har vi det du behöver!

Upptäck hur enkelt det är att organisera ditt evenemang med Kampaay.

Vill du optimera budget, resurser och tid vid hanteringen av dina företagsevenemang?

Skräddarsy dina evenemang och gör dem till strategiska tillgångar som sprider företagskultur och minskar administrativa uppgifter, samtidigt som du optimerar tid och budget.

+300 hjälpta företag, med målet att förändra världen av företagsevent

Upptäck mer
BETRODDA AV NÅGRA AV VÄRLDENS BÄSTA FÖRETAG
"Den första Event-as-a-Service-plattformen för företag"
"Kampaay gör det möjligt för företag att förnya sin eventstrategi"
"Kampaay förnyar evenemangsbranschen och samlar in 1,5 miljoner euro"
"Det har aldrig varit lättare att organisera ett företagsevenemang! En flexibel och intuitiv lösning för företag"
"Evenemang efter krisen: 580 000 euro till startupen som via en plattform erbjuder event-as-a-service"
"Företaget heter Kampaay och erbjuder en komplett skräddarsydd tjänst för evenemang med ett klick"
"Kampaay, startupen som ändrar sättet att organisera evenemang, har utsetts till ett av de 100 bästa startupföretagen 2021"
"Den första Event-as-a-Service-plattformen för företag"
"Organisera alla typer av event på bara några få klick med Kampaay"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev